
Hvor enn vi snur oss, kan vi oppdage forskjellige typer reklame. Både på tv, kino, radio, internett, i aviser og blader. Det finnes til og med gigantiske reklameplakater på vegger i byene, og andre offentlige steder.
Målet med reklame er at det de reklamerer for, skal bli oppdaget. Enten det er et produkt som skal selges, eller et politisk parti som vil ha akuratt din stemme. Reklame forestiller lykken og det gode liv, ikke den grå hverdagen. Kjøper du produktet, kan du bli like lykkelig og vellykket som de feilfrie menneskene i reklamene. I tillegg til dette, har reklamen også andre mål. Den skal skape positive holdninger i forhold til produktet, gi informasjon om fordeler og egenskaper, og så klart bidra til kjøp og gjenkjøp!

Folk har forskjellige forventninger og behov når det gjelder hvilke produkter de skal velge. Noen mener at det er trygt å gjøre hva andre gjør, ikke skille seg ut, være en del av et fellesskap. Derfor må de som lager reklamen velge hvilken målgruppe de vil appelere til. For eksempel ungdommer, som kanskje er lettest å påvirke, søker egen identitet, vil signalisere hvem de er, og hva de står for. Mange ungdommer vil ofte ha det nyeste på markedet, gjerne på grunn av frykten på å bli en utstøtt. Dette utnytter de som vil ha solgt sine produkter! De ønsker ikke at vi skal være fornøyde med det vi har, nyere ting er stadig å finne i butikkene. Dette kalles "nyhetsknepet".
Mange mennesker vil kanskje si at de ikke lar seg påvirke av reklame. Uansett om de hevder at de går ut av rommet i reklamepauser på tv, skal det mye til for å la være å bli påvirket. Noen ganger kan reklame være en plage, for eksempel når den spennende filmen blir avbrutt av reklamene du har sett tusen ganger før, andre ganger kan det være en god måte på å bli oppdatert på hva som faktisk finnes der ute!
Målet med reklame er at det de reklamerer for, skal bli oppdaget. Enten det er et produkt som skal selges, eller et politisk parti som vil ha akuratt din stemme. Reklame forestiller lykken og det gode liv, ikke den grå hverdagen. Kjøper du produktet, kan du bli like lykkelig og vellykket som de feilfrie menneskene i reklamene. I tillegg til dette, har reklamen også andre mål. Den skal skape positive holdninger i forhold til produktet, gi informasjon om fordeler og egenskaper, og så klart bidra til kjøp og gjenkjøp!

Folk har forskjellige forventninger og behov når det gjelder hvilke produkter de skal velge. Noen mener at det er trygt å gjøre hva andre gjør, ikke skille seg ut, være en del av et fellesskap. Derfor må de som lager reklamen velge hvilken målgruppe de vil appelere til. For eksempel ungdommer, som kanskje er lettest å påvirke, søker egen identitet, vil signalisere hvem de er, og hva de står for. Mange ungdommer vil ofte ha det nyeste på markedet, gjerne på grunn av frykten på å bli en utstøtt. Dette utnytter de som vil ha solgt sine produkter! De ønsker ikke at vi skal være fornøyde med det vi har, nyere ting er stadig å finne i butikkene. Dette kalles "nyhetsknepet".
Mange mennesker vil kanskje si at de ikke lar seg påvirke av reklame. Uansett om de hevder at de går ut av rommet i reklamepauser på tv, skal det mye til for å la være å bli påvirket. Noen ganger kan reklame være en plage, for eksempel når den spennende filmen blir avbrutt av reklamene du har sett tusen ganger før, andre ganger kan det være en god måte på å bli oppdatert på hva som faktisk finnes der ute!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar